Prawidłowo opracowywana kampania reklamowa przede wszystkim powinna bazować na tym, że wiemy, do kogo kierujemy nasz reklamowany produkt czy promowaną działalność. Bez określenia rynku docelowego, czyli grupy targetowej ani rusz, zatem pierwsze, na czym trzeba się skupić to jego identyfikacja. W wielkim skrócie ujmując, powinniśmy postawić na skrupulatnie przeprowadzoną segmentację rynku. Jak się za to zabrać, po co i na czym powinno to polegać? Dowiesz się wszystkiego, zgłębiając poniższe fragmenty niniejszego wirtualnego poradnika internetowego. Zapraszamy do wnikliwej lektury.

Jak dokonać segmentacji rynku?

Bierzemy przy standardowym procesie selekcji czyli inaczej rzecz biorąc – segmentacji rynku, pod uwagę kilka określonych kryteriów. Na nie składają się między innymi takie czynniki jak demografia, ale także geografia, psychografia, badanie rynku i kilka innych aspektów, o których wspomnimy w dalszych częściach tekstu.

Demografia

A zatem ustalamy jednoznacznie, w jakim wieku mają być odbiorcy naszej najnowszej oferty. Następnie określamy dochód – czy jest to wyrób dla ludzi w przedziale zarobków miesięcznych do 20 tysięcy złotych, czy przeciętny Kowalski, który wyciągnie nie więcej niż klasyczne 2 tysiące złotych. Istotnym parametrem wpływającym na kryterium demograficzne jest także liczba członków rodziny oraz wykształcenie. Inne przecież są potrzeby ludzi wyedukowanych, oświeconych, na wysokim poziomie intelektualnym, a ludzi prostych, bez wyższego wykształcenia, żyjących skromniej, z reguły z mniej wygórowanymi ambicjami i planami. Podobnie kluczowym czynnikiem jest płeć – dziwne, żeby produkt w postaci torebek był reklamowany na przykład za pośrednictwem stron internetowych przeznaczonych dla mężczyzn. Nie bez znaczenia okazuje się też zawód – buty dla biegaczy dla sportowców a nie fryzjerów, zaś najnowszy sprzęt komputerowy z myślą o programistach, nie sekretarkach. W końcu kryterium narodowości. Sieć lokali gastronomicznych usytuowanych na terenie Francji specjalizujących się w serwowaniu posiłków regionalnych, polskich, prędzej uderzy ze swoją ofertą do rodzimych Polaków przebywających na stałe czy tez w celach typowo turystycznych we Francji niż obcokrajowców z innych narodów, którzy jak już to zdegustują typowe francuskie specjały będąc na wycieczce we Francji, a nie pójdą na obiad polski.

Geografia

Tu istotny jest obszar geograficzny – trzeba patrzeć na to, gdzie nasz produkt czy działalność, jaką reklamujemy ma potencjał największego odbioru i trafienia w gusta, preferencje czy zapotrzebowanie konsumentów. Podobnie klimat – jak produkujesz kożuchy, szybciej możesz je sprzedać w Polsce, gdzie bywają siarczyste mrozy niż w krajach egzotycznych, gdzie jest ciągle gorąco.

Psychografia

Ważne w tym wypadku czynniki to styl życia – firma oferująca rowery powinna uderzać w grupę ludzi, którzy cenią sport, a produkujący długopisy w ludzi pracujących w administracji czy uczniów. Istotny aspekt to także zainteresowania – oferta artykułów plastycznych będzie dobra dla hobbystów sztuki czy artystów.

Badanie rynku

Nie wyciągaj wniosków do swojej segmentacji rynku bezpodstawnie. Opieraj się na badaniu marketingowym, którego wyniki będą obiektywnym źródłem wiedzy. Zrób owe badanie poprzez sondaż bazujący na ankietach, wywiadach zogniskowanych czyli focusach, rozmowach telefonicznych, potkaniach face to face.

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here