Kiedy borykasz się z kwestią inwestycji w coś, zawierzenia danej firmie czy konkretnemu usługodawcy, a także wyborem jakiegoś produktu, zawsze prędzej rozważysz bycie „za” czy „przeciw”, gdy masz podpowiedź od kogoś, kto ma w tym temacie większą wiedzę niż Ty czy też lepsze doświadczenie niż Ty. I takie doradzanie przekłada się z jednej strony na korzyść dla głównego zainteresowanego, czyli konsumenta, który staje przed określonym wyborem, jak także stanowi to plus z perspektywy firmy coś oferującej. W jaki sposób? Z aktualnych wyników badań rynkowych wynika jednoznacznie, iż obiektywne, lecz pozytywne rekomendacje od osób trzecich potrafią w ogromnym stopniu poprawić jakoś sprzedaży, zwiększając znacząco zyski.
Nie ma się co dziwić, bo przecież handel oparty na pozytywnych komentarzach to nic innego jak przejaw sprawdzającej się rewelacyjnie od dawien dawna tak zwanej poczty pantoflowej, która działa bezproblemowo, skutecznie i błyskawicznie. Ludzie małpują od siebie wszystko. Konsumenci lubią mieć to samo, co inni, nie pozostawać w tyle, być na topie. I właśnie dlatego my – jako oferujący jakieś dobra czy usługi, powinniśmy zatroszczyć się o taką ich reklamę, aby oferta bazowała na jak najlepszych rekomendacjach ze strony usatysfakcjonowanych współpracą z nami klientów dotychczasowych. Takie komentarze pod adresem naszego podmiotu to nic innego jak sposób na znaczącą poprawę wiarygodności, a także wzbudzenie większego zaufania wśród potencjalnych konsumentów. Jeżeli mowa o wyłącznie obiektywnych opiniach, to są one korzystne także z perspektywy osób chcących zainwestować w ofertę, bowiem dzięki komentarzom postronnych, ale doświadczonych, mają kluczowe informacje, rzetelną wiedzę, a także spokój, iż nie inwestują w przysłowiowego kota w worku i nie wyrzucają swych pieniędzy w przysłowiowe błoto, wychodząc na interesie niczym Zabłocki na mydle.
Żeby natomiast zyskać pierwsze opinie, konieczne jest oczywiście zachęcenie konsumentów do komentowania. W tym celu możesz zastosować następującą taktykę – oferujesz, że ten, kto napisze recenzję na temat Twojego produktu, uzyska coś w zamian. Możliwości gratyfikacji możesz tu przecież zaoferować nieograniczoną ilość i wielorakie formy, w zależności od Twych sposobności – środki pieniężne, zniżki na kolejne zakupy czy usługi, coś gratisowego do zamówienia, bon, wyróżnienie na tle innych konsumentów itd. Ktoś coś zyskuje, a Ty kompletujesz swoje pierwsze pozytywne opinie – dziwne bowiem, aby klient chcący coś od Ciebie uzyskać, zdecydował się na obrażanie Twej działalności, na pewno możesz w takim wypadku liczyć na pozytywny komentarz, który nawet gdy ogłoszony przez Ciebie konkurs minie, zostanie i trafi do innych, wchodzących na Twoją stronę www czy profil społecznościowy.
Nie zamykaj się na innych, to nasza kolejna cenna wskazówka. Musisz dać konsumentom prawo wyrażania swej opinii, a żeby dać rzetelny obraz siebie, niech wypowiadający się robią to jak chcą. O ile Cię nie obrażają, nie łamią przepisów i etyki, powinieneś nie likwidować ich komentarzy, nawet jeżeli od kogoś dostałeś komentarz neutralny czy bardziej lakoniczny, albo masz o jedną czy dwie gwiazdki od maksimum możliwych mniej.