Myśląc o danych, zazwyczaj kojarzą nam się z ilością, nie jakością. A to w głównej mierze zasługa postępu technologicznego i wynalezienia na tyle inteligentnych systemów komputerowych, które automatyzują wszelkie prace na setkach, tysiącach, a nawet milionach danych. Jednak jakość tych danych nierzadko ma wpływ na podejmowanie istotnych decyzji marketingowych, strategicznych czy organizacyjnych przez dane przedsiębiorstwo.
Jak dbać o jakość danych?
Gdy weźmiemy pod lupę narzędzia digitalowe, z jakich korzystają wszystkie działy w naszej firmie, okaże się, że znakomita większość z nich potrzebuje baz danych klientów. Jednemu potrzebne są do wystawiania faktur, drugiemu do analizowania i raportowania wyników, a jeszcze innemu do prowadzenia konkursów oraz szeroko zakrojonych działań promocyjnych. A do tych zadań konieczne jest gromadzenie danych o wysokiej jakości. Duża ilość błędnych i niekompletnych informacji powinna być niedopuszczalna – luki i nieprawidłowe zapisy mogą prowadzić do problemów z narzędziami do przetwarzania danych, jak i generowania mało wiarygodnych raportów. A ich skorygowanie często pociąga za sobą niemałe koszty, których można uniknąć przez pilnowanie jakości danych od początku podjęcia działań z nimi związanych: http://dataquality.pl/jakosc-danych-w-crm/. Nie powinno się dopuszczać do sytuacji, gdzie w adresach pojawiają się literówki, nazwy ulic są pisane małą literą, a w numerach NIP czy PESEL brakuje cyfr.
Jak zweryfikować jakość danych gromadzonych w firmie?
Rozwoje wielu nietypowych dziedzin biznesu spowodowały równoczesny rozwój wielu nietypowych usług dla przedsiębiorstw i nie jest inaczej w przypadku zarządzania jakością danych. Obejmują one porządkowanie, ujednolicanie, poprawnie i uzupełnianie rekordów w imieniu klienta, w zależności od wskazania przez niego, na czym mu zależy. Ostatecznie otrzymuje gotowe pliki z wyczyszczonymi danymi, które może wykorzystać wedle uznania. Korzyści, jakie niesie skorzystanie z tego rodzaju usług, to przede wszystkim unikanie ryzyka budowania kampanii marketingowych na złej jakości danych. Dzięki temu łatwiej jest dotrzeć do odbiorców i magazynować aktualne dane do wykorzystania w każdej chwili.