Każda drukarnia ma własne zasady, szczegółowo określające sposób współpracy z klientami. Istnieje jednak kilka niepisanych reguł, o których warto pamiętać, niezależnie od firmy, na którą się zdecydujesz. Przede wszystkim musisz wiedzieć, czego chcesz, a jeśli jeszcze nie wiesz, koniecznie dokładnie omów projekt z wybraną drukarnią.
Pierwszy kontakt z drukarnią
Przy pierwszym kontakcie z drukarnią należy jak najbardziej szczegółowo sformułować oczekiwania odnośnie danego zamówienia. Na stronach internetowych niektórych firm, jak np. Unilogo, zamieszczony jest formularz, który wystarczy wypełnić, aby drukarnia uzyskała wszystkie interesujące ją informację. Jeśli jednak brakuje takiego kwestionariusza, warto napisać maila do drukarni i zawrzeć potrzebne dane – warto zaznaczyć, że mogą one się zmieniać, w zależności od tego, co chcesz zamówić. Dobrze jest uwzględnić takie informacje, jak:
- rodzaj wydruku,
- format lub kształt,
- szerokość i wysokość (np. etykiety),
- liczba stron,
- nakład,
- kolorystyka,
- rodzaj papieru lub materiału,
- sposób wykończenia i uszlachetniania,
- sposób pakowania i liczba egzemplarzy w paczce,
- termin wykonania zlecenia.
Dodatkowo potrzebna może być informacja o tym, czy w przypadku papierowego wydawnictwa wymagany jest zadruk po obu stronach, czy tylko po jednej. Na podstawie nakładu oraz innych czynników będziesz musiał podjąć również decyzję o wyborze techniki druku, a więc zdecydować się np. na druk offsetowy lub cyfrowy.
Przygotowanie pliku do druku
Najistotniejszą kwestią, o której powinieneś pamiętać po wyborze drukarni, jest odpowiednie przygotowanie pliku do druku. Na stronach internetowych wielu firm często zamieszczona jest instrukcja, jak należy odpowiednio go sformatować. Należy bowiem pamiętać, że jeśli o to nie zadbasz, prawdopodobnie będzie się to wiązało z dodatkowymi, nieprzewidzianymi wcześniej kosztami w drukarni, która sama wprowadzi wszelkie poprawki, zmiany, konwersje lub też odtworzy plik całkowicie od nowa, w odpowiednim formacie.
Zazwyczaj, jeśli chodzi o przygotowywanie pliku do druku, drukarnie proszą klienta o:
- odpowiedni format pliku (najczęściej jest to PDF) i zachowanie specyfikacji technicznej zgodnej z wymogami danej firmy,
- zamianę tekstów na krzywe, sprawdzenie fontów,
- dokładne sprawdzenie materiału graficznego (w tym rozdzielczości i przestrzeni kolorystycznej),
- przygotowanie proofa kolorystycznego, czyli próbnego wydruku, który ma odwzorowywać kolory, które mają się znaleźć w całym nakładzie,
- wybór podłoża i gramatury,
- ostateczne sprawdzenie plików, które są oddawane do druku.